Home   Into Bounce® Leren in beweging

Into Bounce® Leren in beweging

Gratis intakegesprek. Meld aan! 

Erik Scherder, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit
van Groningen zegt: Bewegen is niet alleen goed voor conditie, maar ook voor cognitie!’
In de hersenen vertonen neuronale systemen die betrokken zijn bij de motoriek een grote overlap met de neuronale systemen die een rol spelen bij cognitie’

 

Into bounce-websiteleren in bewegingInto Bounce® – Leren in Beweging is een bewegingsprogramma wat aangeboden wordt op de Bellicon (minitrampoline) en kan ingezet worden bij de begeleiding van leer- en/of gedragsproblemen, reflexintegratie of visuele disfuncties.
 
 

Het belang van bewegen:

In de baarmoeder leert het kind zijn omgeving al ontdekken door middel van beweging. Het start met zachte wiegbewegingen als reactie op bewegingen van de moeder. Deze vroege bewegingen zijn een eerste stap in de verdere ontwikkeling van het kind. Ze zijn de eerste reacties op wat het kind ervaart. Ze helpen de hersenen te vormen en stimuleren de miljoenen verbindingen in ons zenuwstelsel. De eerste taal die een baby leert is beweging.


Bewegen is leren en leren is ontwikkelen. 

Veel leerprocessen hangen nauw samen met Leren in Bewegingbeweging. Om te kunnen lezen bijvoorbeeld moet je de ogen bewegen en dat kan alleen als je oogspieren voldoende stabiel zijn. Schrijven berust op het gecoördineerd bewegen van de hand en de ogen en voor een goede oog-handcoördinatie heb je ook een goede houding nodig. Houdingsreflexen stellen ons in staat om rechtop te zitten zonder om te vallen en te lopen zonder ons evenwicht te verliezen. Ze ontwikkelen zich geleidelijk aan gedurende het eerste levensjaar. Deze ontwikkeling gebeurt echter niet volledig vanzelf. Een bal vangen en lichamelijke coördinatie bij sport vereisen fijne en grove motorische vaardigheden. En het zal je misschien verrassen, maar de meest geavanceerde vorm van bewegen is de mogelijkheid om volledig stil te staan. Totdat een kind controle heeft over zijn beweging en de mogelijkheid heeft om stil te zitten of stil te staan, heeft het niet het basisgereedschap dat nodig is voor het leren in de klas.

 

Het bewegingsprogramma Into Bounce®:

Het bewegingsprogramma is een combinatie van elementen uit het JustBounce® concept, braingym oefeningen en ritme-bal-oefeningen.

Het bewegingsprogramma heeft invloed op het vestibulaire stelsel. Dit stelsel werkt nauw samen met het reflexenstelsel om samen tot een evenwicht te komen.
Een probleem met het vestibulaire stelsel kan een verstoring in het reflexenstelsel veroorzaken, maar andersom kan een verstoring in het reflexenstelsel een probleem in het vestibulaire systeem veroorzaken.

mnriWe werken met de oefeningen op hersenstamniveau. Net zoals met reflexintegratie. Daarom is het ook zo’n mooie combinatie.

De ontwikkeling van de reflexen is het fundament van de ontwikkeling van een kind. Net zoals de ogen (visueel), de oren (auditief) en het werkgeheugen. Zie de bouwblokken hiernaast. Voor meer informatie hierover klik hier.

Hoe fantastisch is het dan als je door te springen gemakkelijker kunt gaan leren, je ogen leren samenwerken, je lichaam in balans komt, de reflexen integreren en je meer zelfvertrouwen krijgt!

En dat bereik je allemaal door lekker te springen op de bellicon®!

 

Waar helpt de training voor: 

Het bewegingsprogramma Into Bounce® – Leren in Beweging kan onder andere helpen bij:

* Visuele disfuncties (fixatie disparatie) / leerproblemen / dyslexie / dyscalculie:

Al springend kunnen we bijvoorbeeld de tafels automatiseren, leren rekenen of de letters automatiseren. Spelenderwijs kun je springend met ritme werken aan leerproblemen. Ook de oogtraining kan gedaan worden op de minitrampoline.

* Faalangst:

Daarnaast is het ook meteen een zeer goede manier om faalangst aan te pakken. Juist door de zekerheid van het weten waar je neerkomt en de afwisseling tussen bewust afzetten (je kiest er zelf voor) en je moeten overgeven aan de zwaartekracht als je weer naar beneden gaat (los moeten laten van de controle) in combinatie met de timing, heb je een directe link met faalangst. In mijn praktijk heb ik hier al mooie dingen mee mogen ervaren.

* Reflexintegratie:

Vestibulo-ocular_reflex_lateroflexion_of_neckWe werken met Into bounce, op de balans van de parasympathicus en de sympathicus vanuit de theorie van de VOR= Vestibulaire Oculaire Reflexboog. Het vestibulaire of evenwichtsorgaan heeft een verbinding met het lichaam via de nekspieren om fysieke balans te houden. Het vestibulaire en reflex stelsel zijn onderling afhankelijk bij de controle van houdingen en bewegingen. Onjuiste vestibulaire signalen kunnen reflexreacties opwekken. En afwijkende reflexactiviteit zal tevens de activiteiten van het vestibulaire stelsel belemmeren.

 

 

Werkwijze Unique Child:

Wat biedt Unique Child?

    • Vanaf 4 jaar kan dit trainingsprogramma worden ingezet.
    • Het is de bedoeling dat u thuis met uw kind elke dag ongeveer 10 minuten oefent. De oefeningen worden gedurende 2 à 4 weken geoefend. Daarna komt u weer terug om de vorderingen te bekijken, waarna nieuwe oefeningen worden aangeleerd.
    • Klik hier voor de tarieven van het onderzoek en de begeleiding.
    • Voor aanmelden of meer informatie neem contact op.

Unique Child, Fleur is bevoegd Into Bounce® instructeur.

Voor meer informatie kijk op: www.beeldenbrein.nl